Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Bonusmatkan monta positiivista yllätystä - Arlington, VA & Washington DC

9.12.2012

Vaikka New Yorkissa näkeminen ja tekeminen ei lopu koskaan, niin löytyy Ameriikan mantereelta paljon muutakin näkemisen ja kokemisen arvoista. Meillä oli ilo ja kunnia saada kutsu ystävämme luokse Arlingtoniin Washington DC:n kupeeseen. Ennen Sandyä tarkoitus oli yöpyä perillä vain yksi yö, mutta hurrikaanin venytettyä reissuamme vielä yhdellä päivällä, päätimme sijoittaa bonuspäivän Arlingtoniin. Voi kiitos Sandy minkä teit! Arlington ja DC oli hieno kokemus, joka jäi valitettavasti pelkäksi pintaraapaisuksi.

Siirtyminen Arlingtoniin tehtiin Vamoose nimisen firman linjurilla. Liput on ostettava suoraan netistä Vamoosen sivuilta ja hintaa retkelle kertyi 30$ henkeä kohden per suunta. Ei sitten pidä erehtyä luulemaan, että nämä bussit lähtisivät Port Authority Bus Terminalista, vaan lukea tarkkaan osoite joka sivuilla on mainittu. Keskikaupungilta löytyy nimittäin useammastakin risteyksestä eri bussifirmojen pysäkkejä, mutta risteyksessä mikään muu kuin jono ja pieni kyltti ei anna tästä mitään viitteitä. Olimme onneksi katsastaneet risteyksen ja bonganneet kyltin päivän valossa, niin ei mennyt lähtöilta säätämiseksi. Bussi oli niin mukava kuin peruslinjuri nyt voi olla, mutta plussaa annetaan langattomasta netistä, joka hetkittäin ihan jopa pelitti. Kannattaa muuten hankkia matkalle eväitä mukaan, sillä nälkä tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun kaikki ympärilläsi istuvat amerikkalaiset availevat nyyteistään toinen toistaan tuoksuvampia eväitä. Jopa pitsaa!

Huomaa suuren suuri Vamoosen bussin lähtöpaikasta kertova kyltti

Arlingtonin matkan agendan kärjessä oli tietysti kuulumisten vaihto rakkaan ystävän kanssa pitkän tauon jälkeen, mutta ehdimme toki nähdä ihan niitä tärkeimpiä nähtävyyksiäkin. Arlington sijaitsee Virginian osavaltion puolella, mutta aivan DC:n kupeessa. Metrolla Arlingtonista on vain viisi pysäkin väliä Metro Centren pysäkille, josta on helppo suunnistaa katsomaan nähtävyydet ja monumentit. Aloitimme kierroksemme Valkoiselta talolta ja kävelimme lyhyen matkan 15th St NW pitkin Washington National Monumentille. Sieltä käsin näimme myös kauempana pönöttävän The Capitolin, jonne emme kuitenkaan tällä kertaa kävelleet, vaan suuntasimme vastakkaiseen suuntaan Lincoln Memorialille. Matkalla näimme vielä World War II Memorialin, jonka takaa aukeni Forrest Gump -leffastakin tuttu Reflicting Pool. Altaan toisessa päässä istuu yli 20 metrinen Abraham Lincoln omassa Kreikkalaisessa temppelissään, jonka portailta itse Martin Luther King piti lähes 50 vuotta sitten "I Have a Dream" -puheensa. Tuona elokuisena päivänä vuonna 1963 oli altaan ympärille kerääntynyt reilusti yli 200 000 ihmistä kuuntelemaan historiallista monologia.

Taas uusi ja erilainen metroverkosto

Washington Monument

World War II Memorial

Suihkulähteen taustalla näkyvät pylväät edustavat osavaltioita

Reflecting Pool ja Washington Monument

Sivuseinille on kirjoitettu Lincolnin kaksi tunnettua puhetta Gettysburg Address ja Second Inaugural Address

Kaupungissa riittäisi montumentteja vaikka muille jakaa, sekä tietysti muutakin nähtävää, mutta koska aikaa oli tällä kertaa hyvin rajoitetusti, niin suuntasimme enää lähtöpäivänä läheiselle Arlington Cemeterylle. Hautausmaa on varmasti omalla tavallaan vaikuttava mihintahansa vuodenaikaan, mutta ruskan värit toivat paikalle vielä oman upean lisänsä. Suurin väkijouko oli luonnollisestikin kerääntynyt John F. Kennedyn haudan ympärille, mutta siitä kannattaa ehdottomasti vielä kivuta haudan takana nousevan kukkulan laelle, josta avautuu hieno näkymä mm. aiemmin mainitsemillemme monumenteille.  Päivä hautausmaalla oli kaunis ja aurinkoinen, ja ehkä hieman hämmentävää oli nähdä perheitä piknikillä hautakivien vierustoilla. Ei meinaan tulisi itselle ensimmäisenä mieleen lähteä piknikille Hietaniemen hautausmaalle :D

Oli niin lämmin, että turistimmat tarkenivat ilman takkia!

Johnin &  Jacquelinen viimeinen leposija. Haudan molemmilla reunoilla pienemmät muistolaatat parin kahdelle hyvin nuorina kuolleille lapsille

New Yorkin paluu koitti liiankin nopeasti ja tänne haluamme ehdottomasti palata ajan kanssa vielä uudelleen! Paluumatkalla saimme vielä ihastella bussista käsin vielä Washingtonin vanhaa kaupunkia Georgetownia, jossa paikalliset nauttivat keskellä marraskuista iltapäivää drinkkejä terasseilla ja viettivät leppoisan näköistä sunnuntaita. Voimme vain kuvitella miten mainio alue tämäkin olisi esimerkikis kesäaikaan ja siitähän täytyy tulla ottamaan vielä itsekin selvää!

Kiitos rakas Johanna, että saimme vierailla luonasi kauniissa kodissasi ja, että näytit meille nykyistä kotikaupunkiasi. Niistä parista päivästä sai virtaa marraskuiseen kaamokseen vaikka kuinka pitkäksi aikaa! Nähdään pian uudestaan :)

Tunnisteet: ,

9. joulukuuta 2012 klo 20.12 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Kiitos vierailusta! Oli ihanaa nähdä teitä ja kohta nähdään myös Suomessa. Kuvat ovat muuten aivan upeita.... jälleen kerran. Vierashuone Arlingtonissa on tarjolla toisenkin kerran, tervetuloa! Terv. Johanna

10. joulukuuta 2012 klo 19.25 , Blogger Milla - Pingviinimatkat kirjoitti...

Ja mehän kyllä tullaan! Sitä onkin hyvä suunnitella talven pimeinä ja kylminä iltoina :)

12. joulukuuta 2012 klo 22.47 , Blogger Tickler kirjoitti...

Oijoi, mun vanha "kotikylä". Kun Jackie O kuoli ja hänet haudattiin Jaskan viereen, kävimme tietenkin haudalla. Jonotettiin sinne reilun tunnin saadaksemme olla haudalla vain 2 min eikä edes kuvia saanut silloin ottaa (oli juuri haudattu). Kävelimme ystävieni kanssa Potomac-joen yli ja lauloimme Suurlähettiläitä & Kolmatta Naista. Oli ameriikkalaisilla ihmettelemistä :D. Ihanaa taas mennä huhtikuussa tuonne VIIKOKSI!

13. joulukuuta 2012 klo 18.03 , Blogger Milla - Pingviinimatkat kirjoitti...

Ajattelinkin, että sinua saattaisi tämä minitrippimme postaus ilahduttaa ;)
Meillä jäi koko homma niin pintaraapaisulle, että jäi kova nälkä nähdä enemmän ja mieluiten mahdollisimman pian. Lisää siis luvassa ja sillä välin lueskellaan teikäläisen reissuraporttia!
PS. Viime talvena haikailin Rukaa koskevalle postauksellesi ja nyt on retkeen alle kaksi viikkoa aikaa :) Miten tämä aika rientääkään!