Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Matkalla Australian punaiseen sydämeen ja takaisin - Alice Springs 28.11.-1.12. & 2.-7.12.2011

10.12.2011

Yöpyminen Diplomat Motel (Alice Springs) 65,50€ / yö
Yöpyminen Desert Palm Resort (Alice Springs) 85 AUD / yö (63€)
1h nettiyhtys 6 AUD (4,5€)
24h nettiyhteys 25 AUD (18,80€)
Pullo viiniä, jossa rypäle mainittu 8,00 AUD (n. 6€)

Päiviä Alicessa

Matka Katherinesta kohti Australian sydäntä ja Alice Springsiä oli kerta kaikkiaan upea! Kuka olisikaan jaksanut uskoa, että matka bussilla halki lähes aution maan keskellä yötä voi antaa niin paljon ihasteltavaa. Muutamaan otteeseen herätessä siihen, että bussi pysähtyi hoitamaan rahdinkuljetusvelvollisuuksia, niin oli näky ikkunasta sellainen, että saattoi uskoa tipahtaneensa elokuvan kulisseihin.

Matkalla saatiin myös nukuttua, vaikka ei ihan yhtäjaksoisesti, kun esimerkiksi Tennant Creekin asemalla piti kaikkien poistua bussista noin tunnin ajaksi kuskin viedessä postirahdin perille. Täällä pitkän matkan bussin perässä kulkee aina perävaunu, jossa kuljetetaan posti ja muu pienempi rahti tuppukyliin. Hyviin uniin auttoi myös se, että bussissa oli vain kourallinen matkustajia ja kaikki saivat oman penkkiparinsa levytykseen.

Yöpysähdys ja kuskin vaihto sammakoiden valtaamalla huoltiksella Dunmarrassa

Aamulla herättiin taas ihan uuden näköisiin maisemiin, kun pohjoisen tasamaat olivat vaihtuneet Keski-Austraalian kivisiin kukkuloihin ja luonnon vehreät sävyt vaihtuivat ruskean ja punaisen eri sävyihin. Perille saavuttaessa ei voinut kuin todeta, että 16h bussissa meni jopa kevyesti. Liekö matkustuskaraistumista ilmassa vai lapsen omaista intoa siitä, että ollaan keskellä tätä valtavaa mannerta…

Aileron

Tällä kertaa saimme huoneen onneksi heti aamusta ja pääsimme hoitamaan hyvissä ajoin autonvuokrausasioita. Päädyimme vuokraamaan paikalliselta Central Car –autonvuokraamolta, sillä heillä auton sai vuokrattua ilman kilometrirajoitusta. Autoa ei kuitenkaan otettu vielä alle, sillä tarve kulkupelille oli vasta parin päivän päästä. Ensin oli vuorossa tutustuminen Alice Springsin kaupunkiin, joka oli kyllä melkoisen nopeasti hoidettu. Alle 30 000 asukkaan kaupungissa (paikalla ollut asutusta ainakin 30 000 vuotta) ei ihan hirveästi ole nähtävää aboriginaalitaidemuseoita ja paria kukkulaa lukuun ottamatta, eikä niitä olisi kyllä +40 asteen lämpötilassa pystynytkään kiertelemään. Saimme siis kokea jälleen aivan uuden lämpöennätyksen tälle matkalle. Vielä auringon laskettuakin oli maanpinta niin kuuma, että se suorastaan hehkui lämpöä muuten ilman ”jäähtyessä” sinne hieman alle +30 astetta.

Auton luovutus on tarkkaa puuhaa

Alicen keskusta

Jotta elefantit väistäisivät

Ilmeisesti kuitenkin yö oli hoitanut tehtävänsä ja seuraavana päivänä saatiin nauttia +30 asteen lempeästä lämmöstä kera voimakkaan tuulen, jonka ansiosta oli suorastaan miellyttävää käppäillä ympäriinsä etsimään seuraavaa Alice Springs majapaikkaamme ja siinä samalla kiipeillä hieman kukkuloille ihastelemaan maisemia. Majapaikka löytyi helposti, sillä heti ensimmäinen paikka vastasi kaikkiin toiveisiimme, eli oma mökki, jossa keittiö ja terassi, sekä alueella uima-allas. Vielä hinnan ollessa edullinen, niin ei tarvinnut suuremmin miettiä.

Kauhun tasapaino. Juhanan uusin harrastus, kiipeily

Näkymä Aliceen kasvitieteellisen kukkulalta

Todd river, melko kuivassa hapessa

Ponnarin kanssa Floodway -mittarin mukan 1,8m

Tuleva majapaikkamme Desert Palms Resort

Seuraavana aamuna olikin vihdoin auton haun paikka ja lähdimme köröttelemään kohti Ulurua. Periltä oltiin varattu majoitus valmiiksi jo hyvissä ajoin, sillä ne edullisempaa vaihtoehtoa on todella niukasti tarjolla (ovat osanneet hinnoitella itsensä). Myöskään sinne asti ei viitsi ajaa edes takaisin ihan päiväseltään, sillä paikka on hienoimmillaan auringonlaskun aikaan, sekä peräti lähes 500km päässä Alice Springsistä! Tätä ei moni edes tiedäkään (edes kaikki Aussit), että se kivi ei tosiaan ole Alice Sringsin kupeessa, vaan todellakin yhtä lähellä kuin Kuopio on Helsinkiä. Täällä ei myöskään saa vuokra-autoilla ajaa pimeässä (yksinkertaisesti vaarallista), joten jos sen Ulurun mielii nähdä taianomaisimpana hetkenä auringonlaskun aikaan, niin takaisin ajo samana päivänä ei ole enää vaihtoehto. Ulurun retkestä tulossa kuitenkin ihan oma juttunsa, joten emme paneudu siihen sen enempää tällä erää.

Läntinen MacDonnel Range

Alice Springs CBD

*****

Palattuamme Ulurun retkeltä seuraavana päivänä, asettauduimme lepotauolle Desert Palms Resortiin. Käytiin kaupassa ja hankittiin tunti mieheen internetin käyttöaikaa. Olisi ehkä pitänyt syödä ensin, sillä kalliin netin takkuillessa meni hermo aika paljon nopeammin. J:llä yhteys pelasi ehkä kolme minuuttia ja Millallakin kuin ikivanha modeemiyhteys konsanaan. Siinä ei paljoa pankkiasioita hoidettu saati blogeja päivitelty. Eniten ehkä rassasi se, että tyypit myy pokkana 6 AUD / tunti / kone yhteyttä jota et sitten kuitenkaan voi käyttää. Tarmokkain mielin lähti (vielä savuava) J respalle valittamaan, mutta olivat tietysti sulkeneet ovensa klo 20:00, eli 10min aikaisemmin. Aamulla onneksi antoivat hyvitykseksi koko vuorokauden ilmaista käyttöä yhdelle koneelle.

Seuraavana päivänä saatiinkin kokea ensimmäinen pilvinen ja muutaman sadekuuron täyttämä päivä Australian maankamaralla, joten hyvillä mielin vaan makoiltiin, surffattiin netissä ja päiviteltiin tosielämän uutisia. Illalla kyhäiltiin vielä kasaan huippuedukas täyttävä illallinen jauhelihasta ja purkkispagetista. Meillä nimittäin ei ole keittolevyä tai kattilaa, mutta sähköpannu löytyy ja siinä syntyi maukas pika-ateria alle 10 AUD hinnalla. Rahaa jäi siis vielä viiniinkin, heh! Myöhemmin keksittiin tehdä vielä burgereitakin, jotka myös kukkarolle ystävällistä laatua.

Big Pingu on budjettiburgeri!

Vaikka Alicen ympäristössä löytyy esimerkiksi upeaksi kehuttu MacDonnel Ranges, niin olisi se vaatinut lisää auton vuokraus päiviä, joten jätimme väliin. Seuraavat päivät sujuivat hyvinkin samaan malliin kuin ensimmäinenkin aina säästä riippuen, eli ulkoiltiin, makoiltiin, syötiin ja möllötettiin altaalla. Laiskuuttamme ostimme vielä yhden yön lisää ennen kuin hyppäsimme seuraavaan bussimaraton vuoroomme kohti eteläisen Australian kesää.

Todd Mallilta

Bojangles baarin menon voi tarkistaa online ennen kuin vaivautuu paikalle mestan sivuilta